dinsdag 26 juni 2012

Ai Weiwei en Donald Duck


in het straatbeeld van berlijn overal de foto van ai weiwei
veel reclame voor de docu over chinas bekendste kunstenaar
al valt het aantal kinos dat de docu draait voorlopig wat tegen

ai weiwei is op zijn minst fotogeniek
meer zelfs hij heeft een charismatische uitdrukking
ik val soms voor charisma
voor dat van ai weiwei was ik al veel eerder gevallen
een charisma dat ik nog ferm onderschatte zo leerde de docu mij
wat ik op dat vlak te zien kreeg was werkelijk indrukwekkend
de zoon van Ai Weiwei heet senior
de peuter voedert de kunstenaar

ik zag wel al beter gemaakte documentaires
waarom net ai weiwei het olympisch stadion had mogen ontwerpen
werd niet uitgelegd
ook niet hoe hij daarvoor te werk was gegaan
ai weiwei was de zoon van een dissident schilder dichter
toch maakte aiww deel uit van een groep getalenteerde chinese kunststudenten die in de jaren 80 naar new york mocht
vormde zijn afkomst dan geen probleem voor het systeem
geen antwoord
de documentaire vertelt het verhaal van aiww die voortdurend slimmer is dan de chinese autoriteiten
in vele opzichten klopt dat
ik stelde me echter de vraag of het chinese systeem ons niet te slim af geweest is
ik verklaar me nader
de vs hebben figuurtjes karakters personen waar de hele wereld van houdt
donald duck kermit de kikker de jackson five
china niet
zij sturen kunstenaars naar amerika
ze weten dat daar wel iemand met het talent van aiww tussen zit
een talent dat zich zal ontwikkelen
een nieuwe figuur die de liefde van de wereld voor zich zal winnen
china heeft nu ook een donald duck
de koddige Ai Weiwei
okee hij is wat dissident
geen probleem
in het binnenland kennen weinigen hem
in de mate dat hij bekend is draagt hij bij aan de geleidelijke groei naar een moderne chinese maatschappij
zoals het machtcentrum die voorstaat
geen revolutie niets overhaast
het chinese systeem blijft winnen

nog een vraag die onopgelost bleef voor mij
betreft deze footage in de documentaire

de japanse met wie ik naar de cinema getogen was
spreekt aardig wat chinees
ze zei dat het lied over een dier ging
een alpaca
een wat vroeg ik
ik ken geen arkada (de naam had ik zelfs mis)
ze liet me op het web een foto zien

het dier stond symbool zei ze voor het recht op vrijheid om google te gebruiken
ze kon niet uitleggen hoe de vork precies aan de steel zat
we zijn wat op zoek gegaan
het betreft een grasmodderpaard dat behoort tot de alpaca diersoort
de meeste info vonden we hier