maandag 23 april 2012

Nederland Leest oude boeken van meestal dode schrijvers

Boeiende discussie brengt het NRC over de keuze van dit jaar van de organisatie Nederland Leest voor De donkere kamer van Damocles van WF Hermans. De roman zal tussen 1 en 30 november door openbare bibliotheken gratis aan hun leden verstrekt. Ik ben het bibliotheekwezen zeer genegen, vandaar dat ik even inpik op dit bericht.

Jurgen Moeren van Meulenhoff reageert op de keuze met: "Waarom geen moderne schrijver, om jonge lezers te winnen?" Ik betwijfel of jonge lezers niet "gewonnen" kunnen worden door De donkere kamer: Ik heb het als tiener heel graag gelezen.

Wat mij betreft kiest Nederland leest zelf, volgens haar eigen criteria, die waarschijnlijk betrekking hebben op de relatie tussen de bibliotheek en zijn lezers, en niet op de belangen van het uitgeversgilde, of van de nog levende schrijvers.

De enige stem die ik me aanmeet in dit debat is die van een bibliotheekganger. Een enkele tussen miljoenen andere. In die kleine hoedanigheid waardeerde ik meer wanneer Nederland Leest de afgelopen jaren ging voor minder bekende schrijvers als Jacoba van Velde of Frank Martinus Arion, dan wanneer ze de alom bekende kanonnen Hermans, Mulish en Haasse in de vitrine plaatsen.

Verder beperk ik mij als lezer haast uitsluitend tot contemporain werk, haal daar meer voldoening uit. Wanneer de Hoofstedelijke Openbare Bibliotheek van Brussel daar enkele jaren op inspeelde door verschillende exemplaren van pas verschenen boeken aan te bieden, kon ik dat geweldig waarderen.