dinsdag 29 november 2011

verlaat mozes de woestijn?

opgemerkte reportages van peter verlinden over de congolese verkiezingen

altijd kwaliteit zijn we gewoon van verlinden
maar vaak bleef ik boos voor mijn scherm zitten
ik miste vaak dat tikkeltje indigné
de missie om een stem aan de stemlozen te geven

niets van deze verlinden bij zijn laatste congoreportages
hij volgt al dagen in het kielzog van tshisekedi
de congolese oude politicus
door zijn aanhangers mozes of tshitshi genoemd

de aanhangers van tshitshi zijn biezonder opgetogen over de eerste verkiezingsresultaten die binnenlopen
hun voorman zou op een eclatante overwinning afstevenen
is dat mogelijk
of gebruiken ze verlinden
tshitshi eindelijk president
kabila die de macht zou moeten overdragen
ik heb veel vraagtekens

op de site van radio okapi
lees ik alleen over de talloze incidenten
die de verkiezingen ontsierden
en meer dan ontsierden

een link naar een artikel dat ik jaren geleden over Tshisekedi geschreven heb
ik was er toen zeer tevreden over